Článků kolem neadekvátního zásahu policie před Národním muzeem po skončení sobotní demonstrace „Proti bídě“ bylo na alternativních stánkách již napsáno dost. Jen, co snad chybí, je úvaha, proč policie přistoupila k takto brutálnímu zásahu proti neagresívním demonstrantům. Já se na tuto otázku budu snažit odpovědět.
Nejdříve se ale odkáži na demonstraci z minulého roku, myslím, že to bylo 8. 7. 2022, kdy asi tak 500 osob pochodovalo Prahou a vyjadřovalo nespokojenost, že na každé státní budově visí ukrajinská vlajka. Při cestě z Malostranského náměstí nahoru ulicí Nerudovou byla na jednom soukromém domě vyvěšena ukrajinská vlajka a demonstrace se na tomto místě zastavila a někteří demonstranti se snažili srazit tuto ukrajinskou vlajku tyčemi na zem. Protože nás tenkrát doprovázela policie, tak ta zřejmě zavolala zásahové komando, a snad během 5, max. 10 minut, se na místo dostavily dva autobusy ozbrojenců a tito postavili před onu budovu policejní kordon. Půl hodiny jsme se na sebe s těžkooděnci dívali, a pak se demonstrace pohnula dále. Jen musím dodat, že to byli ti samí ozbrojenci, kteří nás ani ne po roce začali masakrovat u Národního muzea.
Naskýtá se otázka, proč tenkrát podobná situace proběhla, řekl bych, s úsměvem a bez eskalace násilí, na rozdíl od podobné demonstrace ani ne po roce u Národního muzea?
Já na tuto otázku odpovím, protože tenkrát nebylo zadání, aby se situace hrotila. A já tvrdím, že kdyby policie tu eskalaci u Národního muzea záměrně nevyvolala, že bychom se podobně, jako tenkrát v té Nerudově ulici, na sebe tak max. jednu hodinu dívali, a pak by se šlo domů.
Ono právě to amatérské video natočené někým z demonstrantů odhaluje přesně to, co asi policie nechtěla ukázat, že to byla řízená provokace na něčí pokyn, aby zkrátka byla vyvolána vzájemná konfrontace mezi demonstranty a policií.
Já jsem na tomto amatérském videu taktéž vidět, když henten zakuklený policejní šíbr ukazuje rukou, kam se má napřít útok policejního komanda, tak ukazoval přesně směrem ke mně. A když se ke mně začali řítit tři ozbrojenci, tak jsem měl prvně dojem, že jdou po mně. Ale oni si vybrali jednoho demonstranta stojícího vedle mě a na toho se vrhli jako zvěř a povalili ho na zem a zaklekli na něho a pak mu svázali ruce za zády řemínky a odtáhli ho do Muzea.
Nevím, co bylo důvodem, proč měli větší zájem o mého souseda, než o mě. Možná, že důvodem bylo jen to, že dotyčný soused byl vyšší a robustnější postavy, než já, a hodil se tedy více pro roli toho agresivního útočníka, který cestou k ukrajinské vlajce zranil tři policisty.
Nicméně, jak je vidět na tom videu, tak jsme byli dva, co padli pod těmi železem vyfutrovanými policisty na zem. Oba dva se pak zvedáme a stavíme se hned do bojové pózy. A to bylo přece účelem, nás vyprovokovat, abychom se začali s policií rvát. To naše sražení na zem nebylo náhodné, samozřejmě, že ne. Když vám někdo šlápne nechtíc na nohu, tak se s ním přece nejdete rvát. Když ale víte, že vám ten dotyčný na tu nohu šlápnul vědomě, a ještě si k tomu dupnul, tak to je pak jiné kafé, že ano. A právě ta naše bojovná póza odráží ten fakt, že jsme věděli, že nás ti těžkooděnci poslali na záda úmyslně.
Proč? Protože se pořád nic nedělo a mezitím se již začali pod schody Muzea houfovat reportéři spřátelených médií, a tak bylo potřeba pro ně spustit nějakou tu „action“, tedy nastavit ty správné kulisy, na které ti reportéři pod schody již přijeli natěšení.
A tak bylo potřeba operativně obrátit scénář. Ti, co měli útočit, tedy demonstranti, ti museli být pro pasivitu diskvalifikováni, a iniciativu musela převzít policie. Pak už přece jen záleží, jak to ta média podají, a kdy fotograf zmáčkne spoušť. A proto bylo nutno napadat demonstranty, kteří nevykazovali žádnou agresivitu, kromě nějakých těch slovních výkřiků, „chceme českou vlajku“ apod.
To zadání, které si přivezl onen zakuklený policista, bylo, že ta demonstrace musí vyznít pro veřejnost, jako zběsilá steč hordy agresivních jedinců na Národní muzeum. A když se pořád nic nedělo a nikdo na policii neútočil, tak bylo přece třeba realizaci tohoto „zadání“ poněkud napomoci. Copak by mohl někdo prohlašovat dnes, že agresivní jedinci vyrazili na steč na policisty a na Muzeum, a přitom by nebyli žádní zatčení a žádní zranění? To by asi nešlo, a tak oboje bylo potřeba vyrobit, a proto policisté pod vedením oné osoby v kukle, jehož jméno je již známo, sami napadali osoby z davu a sráželi je k zemi a pak je vláčeli do budovy, a to jen proto, aby pak ta spřátelená média mohla tvrdit, že útočníky byli demonstranti a k tomu vyplodit nějaké to impozantní číslo o zraněných a zatčených.
Jiným způsobem ani nelze na sobotní události u Národního muzea nahlížet. Podle mě je to naprosto skandální zneužití policie pro politické účely současnou vládou. Snad ani není nutno doplňovat, že obecným záměrem bylo zdiskreditovat účastníky nejen protivládní demonstrace „Proti bídě“ v tu sobotu 11.3.2023, ale i účastníky všech budoucích demonstrací. Proto je nutné, aby se semkly různé názorové proudy a táhly za jeden provaz, protože pokud to této vládě tentokrát projde, tak příště přijdou napadnout ozbrojenci i vaši demonstraci.
Podle rychlosti, s jakou vydal Rakušan svoje vyhlášení o „nepřípustnosti…“, tak rozhodovací linky vedly zřejmě až k němu.
Pokud se týká tvrzení police, že zásah bylo nutno provést, protože demonstranti neuposlechli pokynů policie, aby opustili prostor před Národním muzeem, zde stačí jen zavzpomínat na událost, která se stala snad před 4 roky v dubnu 2019, kdy se na Václavském náměstí konal předvolební mítink organizovaný SPD. Na tomto mítinku měla vystoupit skupina Ortel. Pro tento předvolební mítink měla SPD zamluvenu horní část Václavského náměstí, zatímco proti-demonstranti si zarezervovali spodní část Václavského náměstí. Když začal koncert skupiny Ortel, proti-demonstranti se přesunuli ze spodní části Václavského náměstí do horní části Václavského náměstí a začali rušit hudbu a zpěv bubnováním do hrnců a pískáním na píšťalky. Celou hodinu, vážení, policie vyzývala provokatéry, aby opustili horní část Václavského náměstí, a po tu hodinu, než koncert skončil, policie neudělala fakticky nic, čím by se pokusila vytlačit provokatéry na místo, které měli oficiálně zarezervované. Tímto policie nechala pokazit celý koncert skupiny Ortel, a to jednak pro podporovatele SPD, tak rovněž i pro fandy skupiny Ortel, samozřejmě s finančními škodami pro SPD, která koncert platila. Až teprve po skončení koncertu se kordon policistů začal pomaloučku krůček za krůčkem pohybovat směrem k dolní části Václavského náměstí a vytlačovat ty, co tam nepatřili, ale nikoho přitom nebili, nesráželi na zem, neboxovali do něho, zkrátka nečinili žádné příkoří těm, co po celou hodinu měli z jejich „příkazů“ velkou bžundu.
Zde je naprosto jasně vidět, jak chabý je argument policie, že tzv. musela zakročit proti těm, co údajně neuposlechli jejich příkazu, aby opustili veřejný prostor před Muzeem. Je to jen prachsprostá lež ze strany policie, šlo v obou případech jen o uplatňování dvojích standardů.
Pokud si ještě někdo vzpomíná na titulky z novin z této akce SPD, že se na koncertu Ortelu hajlovalo, tak si vzpomíná správně. Jeden účastník koncertu v maskáčích, což mělo představovat tehdy uniformu Národní domobrany, zvedl ruku proti podiu, a pravě v tu chvíli byl nedaleko bděle připraven jeden přičinlivý reportér, a toho dotyčného vyfotografoval, a odtud pak pošly i ty titulky z novin, že se na mítinku SPD a na koncertu Ortelu hajlovalo.
Zde bych rád citoval z článku:
Václav Láska – Právo s Láskou
asi před 4 lety
Vždycky platila zásada, že policie demonstrace a veřejná shromážděni monitoruje a individuální porušení zákona (které nevede k případné eskalaci násilí či neohrožuje zdraví či životy přítomných) postihuje až následně. Protože zasáhnout proti někomu přímo v davu může vyvolat emoce a negativní dominový efekt. A úkolem policie je především takové eskalaci při jakémkoli shromáždění davu zabránit. Pokud tedy policie hajlující jedince na dnešním shromážděni na Václaváku dodatečně identifikuje a požene k zodpovědnosti, bude vše v pořádku. A není chybou, že proti nim nezasáhla hned na demonstraci.
Tolik jen má připomínka k postupu policie u hajlujících jedinců na dnešním shromáždění. Ostatní postup policie nehodnotím neb jsem osobně přítomen nebyl.“
Ještě že, „Láska je tu s nami a buďme s ňou“. Takže podle Lásky zasahovat proti někomu z davu může vyvolat emoce a negativní dominový efekt. A úkolem policie je především takové eskalaci při jakémkoli shromáždění davu zabránit. To, co se stalo u Národního muzea, byl pravý opak toho, co Láska tady píše. Ozve se Láska v tomto případě, či nikoliv? A já tvrdím, že tato eskalace byla právě účelem „vnikání“ policie do davu u Národního muzea a vytahování jedinců z davu, to byla cesta, jak vybudit emoce. Je už jen směšné, že video, které policie prezentovala na svých stránkách k událostem u Národního muzea, zachycuje atmostéru demonstrace poté, co policie vybudila atmosféru před budovou Národního muzea na oči dávanou brutalitou.
Mohu v této souvislosti připomenout i protivládní demonstraci z léta minulého roku, kdy se jako by náhodou na této demonstraci objevil člověk s vytetovaným Černým sluncem na lokti, které bylo v titulku článku označeno za Hákový kříž – viz titulek z tehdejších novin
Jak si můžete všimnout k článku připojeného videa, dotyčný stojí u policejního auta a má na rukou klepeta. Že pak dne 25.2.2023 mávali demonstranti na Letné před zraky ministra Rakušana prapory AZOVA, kde je kromě tzv. Vlčího háku i zobrazeno velké Černé slunce, to přítomným policistům na mítinku už ale vůbec nevadilo, a nevadilo to ani ministru Rakušanovi. Opět zcela evidentní metoda pokleslé dvojí morálky paní Dulské, jak mi to připomenulo starý český film. Paní Dulská, sorry jako, těch, co se svou pokleslostí mohou vyrovnat české policii, takových moc není, a mezi ně vy nepatříte.
Jsem častým návštěvníkem demonstrací, a vždy, když vidím mezi přítomnými demonstranty reportéry, kteří za normálních okolností na naše akce nechodí, tak je to pro mě znakem, že tu něco visí ve vzduchu. Zkrátka, že se tu objeví nějaké to sousto pro reportéry v podobě třeba těch Hákových křížů, anebo naopak nášivek Wagnera, jako tomu bylo právě na té demonstraci u Národního muzea.
Zatímco na vlastní demonstraci na Václavském náměstí byli přítomni dva provokatéři s oním Z a ruskou vlajkou na rukávě, tak pak k Muzeu nastoupila kreativně již jiná parta, a to s našitými znaky armády Wagnera. A i reportéři se vyměnili, a těch tam najednou pod schody Muzea bylo, jako by spadli z nebe. Tak mi to připomnělo písničku od Kryla, jak houfec mordýřů si žádá požehnání, a tady to nebyl houfec mordýřů, ale houfec reportérů, kterým bylo požehnáno si vyfotit dva našité znaky armády Wagnera.
Sám jsem byl u toho, kdy dotyčný s našitými znaky Wagnera nastavoval přeochotně ruku s touto nášivkou reportérovi, aby si ji mohl dotyčný co nejlépe vyfotit v tom již večerním smrákání. Na to, kdo tyto reportéry pozval k této maškarádě s nášivkami armády Wagnera, na to by možná uměl odpovědět onen zakuklený policista, který velel zásahu u Národního muzea. Ten, kterého se dožadoval doc. Ševčík a policisté ho ne a ne přivést k diskusi s panem docentem. Že by pak toho velitele mohl někdo vyfotit jen tak v nedbalkách, tedy v celé kráse bez závoje? No jiný důvod mě nenapadá, proč ho nepřivedli k pohovoru s panem docentem. Ať se pan velitel zásahu snažil sebevíce, tak je jeho jméno již známo a zde si ho můžete prohlédnout v plné kráse bez onoho cudného závoje:
Víte, že policejní provokatéry poznáte podle hnědých botiček??? Snad je nenapadne měnit po tomto článku – CZ24.NEWS
Zdá se, že role jsou rozděleny, pro SPD, pro ty jsou vyhrazeny fašistické symboly, a pro pana Rajchla z hnutí PRO zase jsou zarezervovány znaky Ruska a nášivky Wagnera. Hlavně, aby se to nepopletlo.
Žádám tedy ve světle těchto výše uvedených faktů, aby bylo otevřeno nezávislé vyšetřování událostí u Národního muzea a ministr Rakušan, aby okamžitě odstoupil. Takovéto zneužívání policie pro politické účely přece nemůžeme v této zemi tolerovat.
autor je členem Národní demokracie