Ostatně jako i jiné záležitosti, týkající se občanů této země. Jaká opatření přijala?
1. Zrušila silniční daň: toto nepocítí běžní občané, co dojíždí denně za prací (a na někdejší dopravní obslužnost území – hustotu a ceny, mohou dávno jen vzpomínat). Nepocítí to ani ostatní majitelé vozidel užívající vozidla pro volnočasovou a osobní spotřebu.
I v případě podnikatelských vozidel je to pouze slabá náplast. Neexistuje přímá úměra mezi počtem najetých km (a tedy spotřebou PHM) a úlevou z odpuštění silniční daně. Většině podnikatelů tato úleva v principu nepomůže, je to výsměch.
2. Zrušila povinnost přidávat tzv. biosložku do nafty
Jedná se opět o zanedbatelný dopad do výsledné ceny, navíc pouze u nafty motorové. Opatření je ve skutečnosti než pomstou Andreji Babišovi, jak poukazuje ve veřejném prostoru již řada komentátorů.
3. Vyzvala prodejce, aby drželi své marže „na uzdě“. Kontroly nebudou. To by asi ty stanice musily v sebevražedném pominutí smyslů vyvěsit ruskou vlajku. Ovšem, s ohledem na hustotu sítě čerpacích stanic a tedy vysoké konkurenční prostředí, zde nějaké výraznější úspory stejně nelze hledat.
Řešení leží a stojí pouze v daňových opatřeních.
A proto se zde mimořádně nejedná o nekompetentnost, ale o úmysl. Vládě totiž velmi vyhovuje vybírat vysokou spotřební daň (je pevná, nezávisí na vstupní ceně) a i daň z přidané hodnoty, která se počítá ze vstupní ceny benzinu navýšenou o spotřební daň (vlastně se počítá daň z daně, dochází zde tedy ke dvojímu danění. Ukažme si to na příkladu:
cena benzinu Kč/l | 26,83 | ||
spotřební daň Kč/l | + | 12,84 | pevně daná, nezávisí na vstupní ceně, meziročně většinou roste |
mezisoučet | = | 39,67 | |
daň z přidané hodnoty 21 % | + | 8,33 | = 39,67 x 0,21 |
Výsledná cena Kč/l | = | 48,00 | |
podíl daní | 44,11 % | !!!!!! |
Zdroj: https://www.kurzy.cz/kalkulacka/spotrebni-dan-benzin-nafta/
Neřešení astronomických ceny PHM je sociálně necitlivé a ekonomicky zničující. Dopravci a přepravci, pokud nemají zkrachovat, musí nárůst svých nákladů promítnout do ceny služby. Tento nárůst se řetězově přenese i do ceny výrobců a prodejců nejrůznějšího zboží a služeb.
U široké veřejnosti pak naopak dojde ke snížení možnosti užití automobilů, a nebo dokonce úplnému znemožnění – nebudou si to prostě moci dovolit.
Máme se na co těšit. Ostatně, co můžeme chtít od členů vlády, co permanentně mají k dispozici luxusní služební automobily s plnou nádrží a řidičem a jsou již dávno odtržení od reality běžného života a zájem o občana jen předstírají?!
Co chtít od vlády, která namísto řešení problémů našich občanů dotčených energetickou krizí, inflací, zdražováním, potravinovou nesoběstačností atd. přijímá na prvním místě nouzový stav, zavádí cenzuru, usiluje o ovládnutí veřejného mediální prostoru, prosazuje korespondenční volbu, chce stále těsnější závislost a podřízenost Bruseli, nejraději by přijala EURO …